jockeymupparna.blogg.se

~ Cornelia Hartsmar ~ My racing adventure! ~

Lite matte såhär på kvällen

Blev så glad när pappa för nån dag sen kom in från vårt föråd med 4 skivor som jag kunde ha mina bilder på. 700 megabyte, det är ju skitmycket, det finns plats så att det räcker och blir över tänkte jag glatt... Tänkte att jag skulle fixa med det idag. 42,2 gigabyte bilder hade jag visst på datorn, nemas problemas, megabyte är väl mycket större än gigabyte, trodde jag... Började kopiera bilderna och... ERROR! Vadå!? tänkte jag irriterat. 
- Hur många gigabyte får det plats på en megabyte? 
- Inga, svarar pappa. Suck... 1 gigabyte var visst lika med 1024 megabyte.

Så lite matte nu.
Jag har 4 skivor med 700 megabyte.
Det blir 2800 megabyte totalt.
Mina bilder som jag skulle överföra var på 42,2 gigabyte
Det motsvarar 43,008 megabyte.
Och 43,008/700=61,44.
Alltså hade jag behövt ca. 61,5 skivor :S
 
Äsch, nu sparar jag till en Terabyte hårddisk istället. För att 42,2 är lika med 0.041015625 terabytes. Och då blir där plats så att det räcker att blir över. :)
 
Men till något annat nu... Jag är irriterad... Jag vill ha en häst att rida eller iallafall att sköta. Har letat som en idiot i över ett år. Men icke, någon borde det ju finnas, har för mig att det i Sverige finns ca. 2 hästar per invånare. Så svårt ska det väl inte vara?! Någon borde väl ha hjälp, om det så bara handlar om att få den ryktad. Jag älskar att vara med hästarna, men som det ser ut nu så blir detta nog en hästlös sommar. Alla andra däremot...
Jag och den helt underbara ponnyn Starlight förra sommaren. Olivia på galoppen fixade så att jag kunde rida henne :) Det var liksom bara för de med egna hästar.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

På blocket o hastnet finns det jättemånga annonser om medryttare o om skötare

Svar: Tyvärr inte så att jag kan ta mig dit... men tack ändå :)
Cornelia och Matilda

2013-06-17 @ 10:17:58
Postat av: Anonym

Kolla medryttare.nu ?

Svar: Har gjort...
Cornelia och Matilda

2013-06-18 @ 11:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0