jockeymupparna.blogg.se

~ Cornelia Hartsmar ~ My racing adventure! ~

Ridningen igår

Var som vartenda onsdag på Vasaholm och red lektion. Igår red jag Jagaar, en rätt ung arab som försökte döda mig i boxen. När jag skulle sätta på hon grimman högg han tag i min tumme så den blev lite svullen. Känns som om att den är mer svullen idag... Sen när jag skulle rykta honom gick han runt och vände rumpan till mig även om han var uppbunden. Blev en hel del hopp åt sidan. Och till sist när Alma (almaoniki.blogg.se) skulle hjälpa mig att ta ner hans sadel, då den är väldigt högt upp. Jadu, "först så gör man såhär och såhär och sen kastar man" Jag bara "va?" och sen fick jag en stor tung sadel på hakan, blev en bula :/.
 
 
 
Jag och Jagaar på min första lektion på Vasaholm. 
Sen när jag satt upp så gick han som vanligt runt så att jag fick be om hjälp. När vi skrittade fram på uteridbanan så var där en knattegrupp i ridhuset och där var en som kollade ut över sargen då stora dörren var öppen. Och då kastade Jagaar sig åt sidan, men jag höll mig kvar utan några större problem. Sen skulle vi ute en liten tur i skogen och ska man ut i den skogen så måste man gå förbi en massa bommar, hinderstöd och sånt och det var ju det läskigaste som fanns. Så mitt i en rätt brant, men kort, sandad backe kastade han sig upp i luften och jag glömde ju bort allt vad fältsits heter. Resten av turen gick bra. När vi kom in i ridhuset red vi dressyr, som gick helt okej, galoppfattningarna kunde ha varit bättre man annars är jag nöjd. Sen på slutet så hoppade vi ett litet hinder som stod på medellinjen, första språnget blev rätt stort men andra gången blev det mycket bättre. Sen hoppade vi ett till litet hinder på snedden. Allstå att vi skulle hoppa snett över det. Och det gick riktigt bra, är riktigt nöjd. 
 
När vi precis hade börjat skritta av gick jag fram till min ridlärare och berättade att jag själv tycker att jag inte ger nog med eftergift över hinder... det kan ses mycket tydligt på bilder...

Eller ja, har rätt dålig följsamhet över hinder, men det är typ bara på tävling, med Juniper då han hoppar av typ tio meter innan hinderna. 
Skulle väl tro att man kan klicka så att de blir större. 
 
Så min ridlärare bad mig hoppa över ett litet hinder och jäklar i det, han sköt rygg, jag gav en sån jäkla eftergift samtidigt som jag utropade "nu!" Menade att nu ger jag eftergift med "nu!". Gav nog en jäkla eftergift då jag tänkte på det, och jag hoppas att mina rundor på tävlingarna ska se mycket bättre ut. Eller dom had enog sett bättre ut om jag inte hade envisats med att rida Juniper. 
Just nu ser det ut som ett steeplechase ekipage, Juniper som rusar på som om han hade eld i baken och hoppar av tre meter för tidigt och jag som klamrar mig fast för glatta livet när han hoppar, fast hmmm... vi får ju en bra tid... Tävling den 21 april och då jäklar då kör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0